Kimyasal Peeling

Ayrıca hafif kimyasal peeling ve derin kimyasal peeling olarak da bilinir

Yaşımız ilerledikçe, ölü cilt hücreleri dökülmemeye ve bu nedenle cildimiz gençliğimizdeki haline göre daha donuk görünmeye başlar. Hafif, orta ve derin kimyasal peeling, güneş hasarı, dengesiz pigment ve kırışık cilt gibi sorunların, derinin üst katmanlarını soyarak çözülmesinde kullanılan popüler bir cerrahi olmayan estetik işlemdir. Cildinizdeki renk ve doku düzgünlüğünün iyileştirilmesiyle daha genç, sağlıklı ve parlak bir görünüm yaratılır.

Kimyasal Peeling İçin İyi Bir Aday Mıyım ?

Neden kimyasal peeling işlemini isteyebileceğinize dair bazı ortak sebepler aşağıda verilmiştir:

Cildinizde güneş hasarı var.
Belirgin yüz kırışıklıklarınız var.
Cildinizde renk değişiklikleri, lekelenmeler veya kahverengi noktalar var.
Cilt yüzeyinin düzgün görünmemesine neden olan yara izleriniz varsa.
Kalınlık ve doku gibi cildinizin diğer özellikleri, kimyasal peeling için iyi bir aday olup olmamanızı etkileyebilir.

Eğer genel sağlık durumunuz iyiyse, olumlu bir tutum ve gerçekçi beklentileriniz varsa, kimyasal peeling için büyük olasılıkla iyi bir adaysınızdır.

Kimyasal peeling işlemine karar veren birçok kişi aynı zamanda lazerli cilt yenileme, yüz gerdirme de yaptırmaktadır.

Kimyasal Peeling Avantajları

Anestezi veya sedasyon gerekmez.
Hafif ve orta kimyasal peeling işlemlerinde iyileşme ve tamamlayıcı tedavi süresi çok kısadır.
Derin kimyasal peeling, derin kırışıklıkların tedavisinde uzun süreli etki gösterir.

Kimyasal Peeling Dezavantajları

Peeling işlemi sonrasında güneşe hassasiyet ve gözeneklerin daha geniş olması durumu görülür.
Derin kimyasal peeling sonrasında ağarma etkisi görülebilir.
Alerjik reaksiyonlar ve uçuk gibi cilt bozuklukları görülebilir.

Kimyasal Peeling İşlemi Nasıl Yapılır ?

Tedaviniz çoğu zaman lisanslı bir cilt bakım uzmanı tarafından plastik cerrahınızın ofisinde veya tıbbi bir spada yapılacaktır. Peeling işlemi, tüm yüzünüze veya göz etrafındaki kaz ayakları veya ağzınızın etrafındaki dikey kırışıklıklar gibi belli bölgelere kimyasal solüsyon uygulanmasını içerir.

Kimyasal solüsyon, sünger, pamuk ped veya fırçayla (kaşlara, gözlere ve dudaklara değdirmeden) hafif hafif veya bastırarak uygulanır. Peeling uygulaması sırasında hafif bir karıncalanma hissi (hafif ve orta dereceli peeling için) veya yanma hissi (derin kimyasal peeling için) olabilir. Bu olgular hafif ve orta dereceli peelingde nadiren görülmekle birlikte derin peelingde sıklıkla görülür. Solüsyonun kullanım süresinin uzunluğu, cildinizin görünümündeki değişiklikler dikkatlice gözlemlenerek belirlenir. Kimyasal peelingin belli tiplerinde, solüsyon belli bir süre geçtikten sonra “nötralize” olabilir.

Kimyasal peeling türleri, özel içeriklerine ve etkilerine göre değişmektedirler. Peeling etkisinin derinliği, cilt üzerinde ne kadar bir süre kalacağı ve cilde nasıl uygulanacağı gibi faktörlere göre belirlenebilir.

Hafif veya orta dereceli peeling sonrasında merhem sürülmesi veya pansuman yapılması gerekmemektedir ve işlem oldukça kısa sürmektedir. Bununla birlikte, derin kimyasal peeling sonrasında, kalın bir vazelin katı veya diğer koruyucu bir merhem, işlem bölgesinde hızla büyüyen koruyucu kabuğu kapatacak şekilde yüz üzerine sürülmelidir. Bu kat, sürüldüğü yerde bir iki gün durmalıdır. Bazı durumlarda, örtüler, bant veya bandaj da kullanılabilir (bu özellikle aşırı kırışıklık durumunda etkilidir). Ayrıca derin kimyasal peeling uzun bir iyileşme sürecini gerektirir.

Ne Tür Seçenekler Vardır ?

Hafif-Orta Peeling
Glikolik Peeling (AHA) :

Genellikle, glikolik, laktik asit veya meyve asidi gibi alfa hidroksi asitleri kullanan peeling işlemleri, en yüzeysel olanlardır. Glikolik asit peelingi, ince kırışıklıklar ve kahverengi lekeler dahil olmak üzere yaşlanma ve güneş hasarı gibi sorunların etkilerini azaltabilirler. Bazen tek bir glikolik peeling tedavisiyle bile daha taze bir cilde, daha sağlıklı bir görünüşe ve ışıltılı bir yüze sahip olabilirsiniz. Anestezi gerektirmez ve solüsyon uygulandığında sadece hafif bir karıncalanma veya batma hissedersiniz. İşlemden hemen sonra genellikle makyaj yapabilir hale gelirsiniz. Ayrıca evinize kendi başınıza gidebilirsiniz. AHA’nın çeşitli konsantrasyonları, cilt dokusunu geliştirmek için haftalık olarak veya daha uzun zaman aralıklarında uygulanabilir. Cerrahınız, düzenli olarak evde uygulamanız için AHA ürünleri kullanılan bir bakım programı önerebilir.

Triklorasetik (TCA) Asit Peelingi :

TCA kimyasal peeling daha güçlü, orta derinlikli bir peelingdir. TCA kimyasal peeling’i genellikle kırışıklık, deri pigment değişimleri ve lekelerin tedavisinde kullanılır. TCA’dan yararlanan birçok hasta, sadece yüzlerinde değil aynı zamanda boyun ve vücudun güneşe maruz kalan diğer yerlerinde de TCA kullanabilmektedirler. Ağız ve göz çevresi gibi sınırlı alanların noktasal peelingi için TCA formülleri sıklıkla tercih edilir. Zira fenol ve diğer popüler peeling maddelerini içeren solüsyonlara kıyasla daha az ağartma etkisi vardır. Bazı cerrahlar TCA’yı koyu ciltli hastaların tedavisinde daha etkili bulmaktadır. Daha hafif TCA kimyasal peeling işlemi, toplu etki elde etmek için artarda tekrarlanabilir veya asit konsantrasyonu ve uygulama şekline bağlı olarak TCA, orta veya derin kimyasal peeling için kullanılabilir.

Derin Peeling
Fenol Peeling:

Fenol peeling, bazen ciddi kırışıklıkların (ince çizgilerden derin kırışıklıklara), güneş hasarlarının, düzgün olmayan cilt tonunun ve dokusunun tedavisi için önerilen bir derin peeling yöntemi olup kanser öncesi cilt tedavisinde kullanılabilir. Fenol, yaşlanma nedeniyle ortaya çıkan ağız etrafındaki yatay çizgilerin minimize edilmesinde kısmen kullanışlıdır. Derin kimyasal peeling uygulaması daha uzun sürer ve cilt üzerinde koruyucu bir kremle kaplanması ve güneşe maruz kalmaması gereken bir iyileşme kıvrımı bırakacaktır. Bir yanma hissi olacaktır, ancak solüsyon bir anestetik olarak etki göstereceği için rahatlama sağlanır. Fenol sıklıkla belirgin bir ağarma etkisi gösterir ve çevreleyen alanların cilt rengine daha yakın uyum sağlaması için ciltteki tedavi edilen kısımlara makyaj yapılması gerekebilir. Fenol boyun veya vücudun diğer kısımlarında kullanılamaz.

ASAPS Konumu
Fenol kimyasal peeling etkinliği son 30 yıldaki klinik çalışmalarla kanıtlanmıştır. Ciddi bir işlem olması sebebiyle, ASAPS altında fenol kimyasal peelinginin tecrübeli bir doktorun yönetiminde uygulanması gerekmektedir.

Kroton Yağ Peelingi :

Kroton yağı fenol nüfuzunu ve peeling derinliğini arttırır. Kroton yağı peeling işlemi, güneş hasarı ve aşırı akne hasarı nedeniyle oluşan ciddi kırışıklıkların tedavisinde kullanılır. İdeal hasta, açık ve kuru tenlidir. Bu peelingin uygulaması ağrılı olup genellikle intravenözlü sedasyon gereklidir. Hastalar çoğunlukla işlemden sonraki sabah ağrı hissetmezler.

Kimyasal Peeling Ne Kadar Kalıcıdır ?

Derin kimyasal peeling sonrası cilt pembeliğinin kalıcılığı nedeniyle, yeni görünümünüze alışmanız aylar sürebilir. Birçok hasta, sonuçların uzun süreli fayda sağlaması nedeniyle derin tedavi durumunda bekleme sürelerini normal karşılamaktadır. Yüzeysel cilt yenileme işlemlerinin etkilerini korumak için periyodik olarak tekrar edilmesi gerekebilir.

Cildiniz yaşlanmaya devam edecek, yüz kaslarınızın hareketi nedeniyle kırışıklıklar oluşacaktır. Bazı kırışıklıklar, bulundukları yerlere, kimyasal peeling işleminin türüne ve kapsamına göre diğerlerinden daha sonra oluşabilir. Buna karşın, kimyasal peeling sonucunda cilt kalitesi ve dokusunda iyileştirmelerin derinizin uzun yıllar boyunca daha genç ve taze görünmesini bekleyebilirsiniz.